از کجا بفهمیم کاتالیزور خودرو سالم است

از کجا بفهمیم کاتالیزور خودرو سالم است

از کجا بفهمیم کاتالیزور خودرو سالم است آیا کاتالیزور خودرو تعمیر می شود؟

مبدل کاتالیزوری چیست؟ مبدل کاتالیزوری که معمولاً به آن گربه نیز می گویند بخشی از سیستم اگزوز است. بین منیفولد اگزوز و رزوناتور یا صدا خفه کن قرار گرفته است.
اکثر خودروهای امروزی در جاده ها یک مبدل کاتالیزوری دارند اما بسیاری از اگزوزهای دوگانه دارای دو مبدل هستند (یک واحد برای هر مجموعه لوله). برخی از وسایل نقلیه پیشرفته اکنون دو گربه در خط دارند که باعث کاهش بیشتر گازهای آلاینده مضر می شود.
وظیفه آن فیلتر کردن یا «تبدیل» گازهای مضر (اکسید نیتریک، مونوکسید کربن و هیدروکربن‌های نسوخته) است که خودرو قبل از ورود به جو تولید می‌کند. این گازهای سمی تقریباً به تنهایی به دوران کلاسیک خودروهای عضلانی در دهه 70 پایان دادند و مسئول بیشتر مه دود موجود در شهرهای بزرگ هستند.

 

 

مبدل کاتالیزوری سالم چگونه کار می کند؟

از کجا بفهمیم کاتالیزور خودرو سالم است ، پس از راه اندازی خودرو، گازهای سمی تولید شده توسط موتور خودرو از یک مبدل کاتالیزوری عبور می کند. ساختار درونی گربه شامل یک طرح لانه زنبوری است که از فلزات گرانبهایی مانند پلاتین، پالادیوم و رودیوم تشکیل شده است در دمای بالا که یک مبدل کاتالیزوری برای عملکرد در آن طراحی شده است (حدود 800 درجه فارنهایت)، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که در آن نتیجه نهایی عناصر ایمن تری مانند اکسیژن، آب و دی اکسید کربن از صدا خفه کن شما خارج می شود. شما بایدبه تمام نکات را رعایت کنید تا یک کاتالیزور سالم و بدون نقص داشته باشید که نیاز به تعویض نداشته باشد.

 

 

چرا خودروها به مبدل کاتالیزوری سالم نیاز دارند؟

از کجا بفهمیم کاتالیزور خودرو سالم است

از کجا بفهمیم کاتالیزور خودرو سالم است اگزوز ماشین آلاینده‌های سمی تولید می‌کند که در صورت انتشار در هوا به محیط زیست آسیب می‌رساند و باعث ایجاد دود و باران اسیدی می‌شود. این آلاینده ها عمدتا عبارتند از:
هیدروکربن ها
مونوکسید کربن
اکسیدهای نیتروژن
از دهه 1950، خودروسازان در تلاش بوده اند تا راه های جدیدی برای کاهش گازهای آلاینده ناشی از وسایل نقلیه بیابند. در سال 1975، مبدل کاتالیزوری متولد شد و اکنون مهمترین بخش سیستم کنترل آلایندگی خودرو است.
در سال 1993، قانون برای تمام خودروهای بنزینی تولید شده در بریتانیا تبدیل به مبدل کاتالیزوری بر روی اگزوز برای مطابقت با استانداردهای آلایندگی اروپا شد. خودروهای دیزلی مدرن دارای فیلتر ذرات دیزلی (DPF) هستند.
این کار مشابه مبدل کاتالیزوری را انجام می دهد اما دوده و تعداد بیشتری ذرات را حذف می کند.
اگر خودروی شما یک کاتالیزور سالم نداشته باشد به راحتی می تواند باعث آلودگی و خرابی شود. برای اینکه بفهمیم کاتالیزور خودرو سالم است یا نه حتما هر چندماه یک بار برای چکاپ بیشتر به یک مرکز تخصصی کاتالیزور مراجعه کنید.

 

 

مطالعه آزاد: تعمیر و تعویض کاتالیزور

 

علت خراب شدن مبدل کاتالیزوری خودروها چیست؟

از کجا بفهمیم کاتالیزور خودرو سالم است

با گذشت زمان، رسوبات کربن می توانند در داخل مبدل کاتالیزوری ایجاد شوند، به این معنی که ممکن است مسدود شود. مشکلات دیگر عبارتند از گرمای بیش از حد، آلودگی یا آسیب فیزیکی.
آلاینده ها می توانند شامل روغن و مایع خنک کننده باشند که می توانند به داخل موتور نشت کنند. این مایعات سپس مبدل کاتالیزوری را مسدود می کند و باعث ایجاد محدودیت در عبور گاز از اگزوز می شود. اگر جریان اگزوز مختل شود، هوای کمتری وارد موتور می‌شود، بنابراین خودرو آنطور که باید کارآمد عمل نمی‌کند.
از کجا بفهمیم کاتالیزور خودرو سالم است ، گرمای بیش از حد ممکن است ناشی از ورود مقادیر بیش از حد سوخت نسوخته به مبدل کاتالیزوری به دلیل شمع ناقص یا نشتی دریچه خروجی باشد.
سنسور لامبدا، که سطح اکسیژن در سیستم اگزوز شما را کنترل می‌کند، یکی دیگر از قطعاتی است که ممکن است خراب شود.
قسمت بیرونی مبدل کاتالیزوری نیز می‌تواند در اثر آوار جاده، سرعت‌گیرها یا عبور از حاشیه‌ها آسیب ببیند.

از جمله علائم نقص مبدل کاتالیزوری عبارتند از:
عملکرد ضعیف موتور
کاهش شتاب
دود تیره اگزوز
بوی گوگرد یا تخم مرغ فاسد از اگزوز
گرمای بیش از حد زیر خودرو
از کجا بفهمیم کاتالیزور خودرو سالم است ، خوشبختانه، اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم عیب یابی داخلی هستند که از سنسورهای اکسیژن برای تشخیص تغییرات در دود اگزوز استفاده می کنند، بنابراین اگر گربه به درستی کار نکند، چراغ قرمز روی داشبورد شما چشمک می زند. اگر مشکوک هستید که مشکلی وجود دارد، ماشین خود را برای بازرسی به یک تعمیرگاه تخصصی کاتالیزور ببرید.

 

 

سورنا کاتالیست

تعمیر کاتالیزور خودروهای وارداتی با ضمانت نامه کتبی به شرط خاموش شدن چراغ چک و پایین اومدن مصرف سوخت

با بالاترین سرعت و دقت با هدف جلب رضایت مشتریان و مطابق با انتظارات شما

مشاوره خرید و تمامی موارد مربوط به کاتالیزور انواع خودروها.

رفع بوی بد داخل کابین ماشین

09127744604

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *