تعمیر کاتالیزور تیگو

درباره تعمیر کاتالیزور تیگو چه میدانید!؟

آیا اطلاعاتی درباره نحوه عملکرد کاتالیزورها و اهمیت سلامت این قطعه در خودروی خود دارید؟ آیا در مورد تعمیر کاتالیزور تیگو اطلاعاتی دارید؟ در این مقاله سعی داریم هر آنچه درباره تعمیر کاتالیزور تیگو باید بدانید را به صورت تکمیل در اختیارتان قرار می دهیم. پس اگر راننده تیگو هستید و یا کاتالیزور خودروی شما به مشکل برخورده حتما این مقاله برای شما کارآمد است . در ابتدا برای درک بهتر اهمیت این قطعه بهتر است با نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا شویم  ، تا مطالبی که در ادامه درباره تعمییر کاتالیزور تیگو نیز گفته می شود را بهتر درک کنید .

نحوه عملکرد کاتالیزور در خودروی تیگو :

 

تعمیر کاتالیزور تیگو

عملکرد این قطعه ارزشمند به این صورت است ، دودی که با کار کردن موتور خودرو تولید می شود شامل بسیاری از آلایندهای مضر از جمله کربن منوکسید، هیدروکربن و اکسید های نیتروژن می باشد را دریافت و بعد انجام واکنش شیمیایی بر روی آن ها تبدیل به گازهای بی خطر و یا کم خطری شده و سپس توسط اگزوز به هوا وارد میشود. این عملیات برای جلوگیری از آلودگی بیش از اندازه هوا بسیاراهمیت دارد و بر سلامت محیط زیست نیز تاثیر گذار است.

تعمیر کاتالیزور تیگو

تعمییر کاتالیزور تیگو

تعویض و یا تعمیر کاتالیزور تیگو ؟

کاتالیزور یا همان مبدل کاتالیست ، قطعه ای است که در مسیر سیستم اگزوز قرار میگیرد وتوانایی این را دارد که تا 90% گازهای سمی خارج شده از پیشرانه اتومبیل ها را به گازهای غیر سمی تبدیل کند . در کاتالیزورهای مختلف ، واکنش های متفاوتی انجام میپذیرد. کاتالیزور ها قطعات آسیب پذیری هستند و در صورتی که موتور خودرو دچار مشکل شود و نتواند پروسه احتراق را به صورت کامل به انجام برساند، ممکن است کاتالیزور سیستم اگزوز به دلیل ورود ناگهانی و بیش از حد گازهای سمی ، دچار آسیب شود همچنین ضربات وفشارهای ناشی از برخورد اجسام نیز میتواند  به ساختار این قطعات آسیب وارد کند . و با اینکه تعمیر کاتالیزور تیگو کار ساده ای نیست و نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد ، اما با توجه به اینکه قیمت کاتالیزور به خاطر وجود طلا ، کادمیوم ، رادیوم ، پلاتین ، در ساختار این قطعه بالا است اکثر رانندگان ترجیح میدهند به جای تعویض به تعمییر کاتالیزور تیگو بپردازند .

شما میتوانید تعمییر تخصصی کاتالیزور تیگو 5 دنده ای ، تیگو 7 ، تیگو 8 و تیگو پرو خود را به مرکز سورنا کاتالیست بسپارید با کیفیت عالی و قیمت مناسب .

برای اطلاع از خدمات ویژه مرکز سورنا کاتالیست با شماره :09211046454

دلایل خرابی کاتالیزور

برخی از دلایل خرابی کاتالیزور عبارتند از :

عملکرد بد سیستم احتراق

اگر سیستم احتراق عملکرد بدی داشته باشد، کاتالیزور خراب می‌شود. دلیلش این است که احتراق به‌درستی صورت نمی‌گیرد و بدسوزی (میس فایر) رخ می‌دهد. در نتیجه، مخلوط سوخت به‌طور ناقص می‌سوزد. سوختن ناقص به تشکیل مقدار زیادی دوده می‌انجامد که در مبدل جمع می‌شود. در این مرحله می‌توان آن را تمیز کرد و مشکل را برطرف کرد. اما اگر به جایی برسد که سیم پیچ ذوب شود، دیگر تمیزکردن آن کمکی نخواهد کرد .

استفاده از سوخت با کیفیت پایین

یکی دیگر از دلایل خرابی کاتالیزور استفاده از سوخت کم‌کیفیت است. این سوخت‌ها به‌طور کامل نمی‌سوزند و ما بقی فرایند سوختن آنها در کلکتور و مستقیما در مبدل انجام می‌شود. به همین دلیل ذرات ریز آنها فیلتر را مسدود می‌کنند و هوا نمی‌تواند از آن عبور کند. و باعث تعمیر کاتالیزور تیگو  شما میشود.

کاتنالیست تقلبی یا بی کیفیت

اگر کاتالیست را تعویض کرده‌اید و نوع بی‌کیفیت یا تقلبی آن را خریده‌اید، خیلی زود خراب می‌شود یا اینکه بدعمل می‌کند. برای مثال در کاتالیست تقلبی ممکن است قطر سلول‌های آن کوچک‌تر از اندازه معمول باشد. به این ترتیب حفره‌ها خیلی سریع مسدود و خراب می‌شوند. و شما باید به تعمییر کاتالیزور تیگو بپردازید .

نکته: سلول‌های کاتالیست ماشین‌های آمریکایی معمولا کوچک‌تر است. دلیلش این است که سوختی که در آمریکا استفاده می‌شود کیفیت بهتری دارد و مشکل احتراق کمتری ایجاد می‌شود.

مسدود شدن مبدل یا پسماندهای احتراق

اگر موتور به هر دلیلی بیش‌ ازحد روغن مصرف می‌کند، در طی احتراق دود سیاه خورنده‌ای تولید می‌شود که همراه با پسماندهای احتراق وارد مبدل می‌شود و روی آن اثر منفی می‌گذارد.

مطالعه تعمیرکاتالیزور برلیانس

شستشوی کاتالیزور

یکی از راهای که سبب بالا رفتن عملکرد کاتالیزور می شود شستشوی آن است ، شاید خیلی ها تصور کنند که این کار راحتی است و خود تصمیم بگیرند که این کار را انجام دهند .

اما باید گفت این کار به ظاهر آسان نیز نیاز به تخصص دارد ، از انتخاب نوع مواد مصرفی برای شستشو تا مقدار مصرف شده و خیلی موارد دیگر در این کار نیاز به تجربه و مهارت دارد .

اگر فکر میکنیدعملکرد خودرو پایین آمده و نیاز به شستشوی کاتالیست دارید پس برای شستشو یه یک مرکز تخصصی مراجعه کنید .

علائم خرابی کاتالیزور

وقتی کاتالیزور مشکل پیدا می‌کند، علائم و نشانه‌هایی بروز می‌دهد که با تشخیص به‌موقع آن می‌توانید از مشکلات دیگر جلوگیری کنید. برخی از علائم خرابی کاتالیست عبارت‌اند از:

روشن شدن چراغ چک موتور

اگر سیستم رایانه اتومبیل هر گونه خطایی را در موتور تشخیص دهد، چراغ چک موتور را روشن می‌کند و مشکل را به شما اطلاع می‌دهد. از آنجا که مشکلات زیادی باعث روشن شدن چراغ چک  می‌شوند برای اینکه بفهمید مشکل از کاتالیست است باید از اسکنر استفاده کنید و کد مربوط به آن را بخوانید.

افت کردن قدرت ماشین

اگر کاتالیزور خودرو درست کار نکند، اتومبیل ممکن است دچار تکان‌ها و لرزش ناگهانی شود و به آن اندازه که باید، کشش نداشته باشد. دلیلش این است که توان مبدل کاهش یافته است و به‌دلیل تخریب‌شدن و داغ‌شدن سلول‌ها و نیز مسدودشدن راه عبور گازهای اگزوز، موتور نمی‌تواند به‌خوبی تنفس کند. در نتیجه ماشین قدرت کافی ندارد و این را به‌خوبی حس خواهید کرد.

شنیدن صداهای غیر طبیعی از زیر ماشین

اگر در دور موتور بالا یا هنگام استارت زدن صدای ضربه می‌شنوید، به کاتالیست شک کنید. این زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سرامیکی تجزیه می‌شوند و ذرات آنها تحت‌تأثیر جریان گاز و نیروهای گریز از مرکز به دیواره کاتالیزور برخورد می‌کنند و این صدا آن‌ قدری بلند هست که آن را بشنوید.و متوجه میشوید که تعمییر کاتالیزور تیگو باید انجام شود .

اشکال در خروج گازهایی که از صدا خفه کن اگزوز می آید

اگر کف دستتان را در مقابل لوله اگزوز ماشینی که کاتالیست آن سالم است قرار دهید، حس خواهید کرد که جریان گاز خروجی حالت لرزشی یا نوسانی دارد. دلیلش این است که دریچه‌های خروجی به نوبت کار می‌کنند. اگر حس می‌کنید که جریان خروجی این گازها ضعیف است یا حالت موجی ندارد، سلول‌های کاتالیست از بین رفته‌اند.

این‌طور نیست که کاتالیست خودرو بلافاصله و یک شبه خراب شود. معمولا قبل از خرابی کامل کاتالیزور، عملکرد آن دچار نقص می‌شود که با تشخیص به‌موقع این نشانه‌ها می‌توانید جلوی خسارت‌های بیشتر را بگیرید و کار به تعمیر کاتالیزور تیگو شما نرسد.

چرا تعمیر کاتالیزور تیگو را به سورنا کاتالیست بسپاریم؟

تعمیر کاتالیزور اصلا کار ساده ای نیست و نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد گروه تخصصی سورنا کاتالیست با استفاده از افراد متخصص و دستگاهای پیشرفته به صورت دقیق مشکل و ایراد کاتالیزور خودروی شما را تشخیص داده و در سریع ترین زمان ممکن اقدام به حل آن مینماید .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *