تعمیر کاتالیزور ام‌جی RX5

تعمیر کاتالیزور ام‌جی RX5

 

میخواهیم از تعمیر کاتالیزور ام‌جی RX5 و اینکه مبدل کاتالیزوری چه کاری انجام می دهدبرای شما صحبت کنیم پس تا انهتای مقاله همراه ما باشید
مبدل های کاتالیزوری جزء کلیدی سیستم کنترل آلایندگی خودرو هستند که میزان آلودگی خروجی از لوله اگزوز را کاهش می دهند. آنها هیدروکربن ها، مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن – مواد بد – را به اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن تبدیل می کنند

یک مبدل کاتالیزوری چگونه است؟
طرح‌های خاص در بین تولیدکنندگان متفاوت است، اما مبدل‌های کاتالیزوری معمولاً شبیه صدا خفه کن هستند و می‌توانند مستطیلی یا استوانه‌ای باشند.

یک مبدل کاتالیزوری در کجا قرار دارد؟
مبدل های کاتالیزوری بخشی از سیستم اگزوز هستند. آنها بین موتور و صدا خفه کن، معمولا نزدیکتر به موتور قرار دارند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا به سرعت در دمای بالا گرم شوند، جایی که بیشترین تأثیر را دارند. بیشتر آلودگی هایی که خودروهای مدرن منتشر می کنند در چند دقیقه اول پس از استارت سرد، قبل از اینکه موتور و مبدل کاتالیزوری به دمای مطلوب خود برسند، رخ می دهد.

 

 

داخل یک مبدل کاتالیزوری چیست؟

تعمیر کاتالیزور ام‌جی RX5

تعمیر کاتالیزور ام‌جی RX5،در داخل مبدل کاتالیزوری، معمولاً یک قطعه سرامیک با فلزات گرانبهای مختلف از جمله پالادیوم، رودیوم و پلاتین پوشیده شده است. اینها “کاتالیزورهایی” هستند که یک واکنش شیمیایی برای تبدیل گازهای مضر به مواد ایمن تر ایجاد می کنند.

قطعه سرامیک موجود در مبدل کاتالیزوری معمولاً شبیه لانه زنبوری است. به این شکل است که گازها می توانند راحت تر از آن عبور کنند.

 

 

مبدل کاتالیزوری چگونه کار می کند؟

تعمیر کاتالیزور ام‌جی RX5
مبدل کاتالیزوری یک وسیله کلیدی کنترل انتشار گازهای گلخانه ای است. اگزوز خودرو حاوی چندین گاز مضر از جمله مونوکسید کربن (CO)، اکسیدهای نیتروژن (NOx) و ترکیبات آلی فرار (VOCs)/هیدروکربن‌ها است. یک مبدل کاتالیزوری از پالادیوم، رودیوم و پلاتین برای ایجاد یک واکنش شیمیایی استفاده می کند که این گازها را کاهش می دهد. مبدل کاتالیزوری دی اکسید کربن و همچنین اکسیژن و نیتروژن بی ضرر را آزاد می کند. دی اکسید کربن یک گاز گلخانه ای است که به گرم شدن کره زمین کمک می کند، اما نسبت به مونوکسید کربن یا اکسیدهای نیتروژن و VOC ها که باعث ایجاد مه دود و باران اسیدی می شود و می تواند منجر به مشکلات سلامتی انسان شود، ضرر کمتری دارد.

 

 

بیشتر بدانید: تعمیر کاتالیزور بورگوآرد

 

 

کدام خودروها مبدل کاتالیزوری دارند؟

تعمیر کاتالیزور ام‌جی RX5، تمام خودروهای مدرن با موتورهای احتراق داخلی دارای مبدل کاتالیزوری هستند. مبدل های کاتالیزوری از سال 1975 در خودروهای جدید مورد نیاز بوده اند، بنابراین وسایل نقلیه بسیار قدیمی آنها را ندارند. خودروهای برقی به مبدل کاتالیزوری نیاز ندارند زیرا سیستم اگزوز ندارند

آیا انواع مختلفی از مبدل های کاتالیزوری وجود دارد؟

بله. نوع مبدل کاتالیزوری یک خودرو ممکن است به موارد زیر بستگی داشته باشد: سایز ماشین این که آیا هیبریدی است موتورهای هیبریدی آنقدر گرم کار نمی کنند، که بر نحوه عملکرد مبدل کاتالیزوری تأثیر  بگذارند ماشین های بسیار قدیمی دارای مبدل های کاتالیزوری دو طرفه هستند؛ خودروهای جدیدتر دارای مبدل های کاتالیزوری سه طرفه ساختار کاتالیزور (دانه زنبوری یا مهره سرامیکی.

مشکلات رایج مبدل های کاتالیزوری

مشکلات مبدل کاتالیزوری نسبتاً متداول است و رفع آنها ممکن است پرهزینه باشد. در اینجا مشکلاتی وجود دارد که به احتمال زیاد رخ می دهد.

گرم شدن بیش از حد
مبدل‌های کاتالیزوری می‌توانند بیش از حد گرم شوند، زمانی که مقدار زیادی گاز نسوخته از اگزوز به دلیل شمع ناقص، نشتی دریچه اگزوز یا سایر مشکلات سیستم سوخت، از اگزوز عبور می‌کند. خرابی سنسور اکسیژن نیز می تواند باعث گرم شدن بیش از حد شود. سنسورهای اکسیژن میزان اکسیژن موجود در اگزوز را کنترل می کنند و به کامپیوتر موتور می گویند که چگونه مخلوط هوا و سوخت را تنظیم کند. هنگامی که یک سنسور اکسیژن ارسال سیگنال را متوقف می کند، کامپیوتر گیج می شود و ممکن است مخلوط هوا و سوخت بیش از حد “غنی” شود، به این معنی که گاز زیادی در آن وجود دارد. گرمای بیش از حد می تواند به موتور آسیب برساند، عملکرد را کاهش دهد و معمولاً چراغ چک موتور را روشن می کند.

گرفتگی
مبدل‌های کاتالیزوری نیز می‌توانند به مرور زمان در اثر تجمع کربن مسدود شوند. روغن و مایع خنک کننده موتور همچنین می توانند مبدل کاتالیزوری را مسدود کرده و جریان گازهای خروجی اگزوز را محدود کنند. هنگامی که اگزوز مقدار گازهایی را که خارج می شوند محدود می کند، هوای کمتری می تواند وارد موتور شود و این باعث کاهش شتاب یا توقف می شود. یک “گربه” گرفتگی یا آسیب دیده ممکن است بوی تخم مرغ فاسد یا گوگرد بدهد و ممکن است گرمای بیش از حد زیر خودرو ایجاد کند.

آسیب خارجی
مبدل‌ها معمولاً از خطرات جاده‌ای دور می‌شوند، اما در برخی از وسایل نقلیه ممکن است توسط آوار آسیب ببینند پس حتما به موقع برای تعمیر کاتالیزور ام‌جی RX5 اقدام کنید.

تعمیر و تعویض کاتالیزور خودروی خود را از سورنا کاتالیست بخواهید
براقراری ارتباط:
09127744604
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *