اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد

اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد

اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد شاید این به  ذهن شما هم رسیده باشد که اگر کاتالیزور خودروی شما نباشد آیا خودروی شما کار می کند؟ بله، شما می توانید به طور موقت بدون مبدل کاتالیزوری رانندگی کنید و به ماشین یا موتور مدرن آسیب نمی رساند.

اما در درازمدت، گاز مضر منتشر می‌کند، عملکرد موتور و مصرف سوخت خودرو شما را قربانی می‌کند و احتمالاً شما را با قانون به مشکل می‌اندازد.

این امر حتی اگر مبدل کاتالیزوری شما به سرقت رفته باشد نیز صدق می کند.

در این مقاله، توضیح خواهیم داد که مبدل‌های کاتالیزوری چه می‌کنند و چرا رانندگی بدون آن غیرقانونی است.

همچنین مواردی را که اگر بدون مبدل کاتالیزوری رانندگی کنید، ایمن بودن آن و برخی پرسش‌های متداول مفید را پوشش خواهیم داد.

 

مبدل های کاتالیزوری چه کاری انجام می دهند؟

اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد
اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد قبل از بررسی اینکه آیا می توانید بدون آنها کار کنید، بیایید بفهمیم که مبدل کاتالیزوری چه کاری انجام می دهد.

یک ماشین مدرن دارای یک مبدل کاتالیزوری است که بین منیفولد اگزوز و صدا خفه کن خودرو قرار می گیرد. آنها مواد شیمیایی مضر (مانند مونوکسید کربن) در گاز خروجی شما را قبل از خروج از خودرو به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کنند.

این نه تنها مسیرهای انتشار مضر را کاهش می دهد، بلکه مصرف سوخت و عملکرد خودرو شما را نیز بهبود می بخشد!

همانطور که می بینید، مبدل کاتالیزوری یکی از ضروری ترین اجزای ماشین شما است.

 

آیا رانندگی بدون مبدل کاتالیزوری ایمن است؟

اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد
اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد ، بله، ممکن است از نظر فیزیکی بدون مبدل کاتالیزوری رانندگی کنید، اما از نظر قانونی ایمن نخواهید بود (همانطور که در بالا ذکر شد).

مبدل کاتالیزوری به عنوان یکی از اجزای حیاتی سیستم اگزوز خودرو، آلودگی هوا را کاهش می دهد. بنابراین، رانندگی با مبدل کاتالیزوری خراب (یا اصلا مبدل کاتالیزوری) باعث تصادف نمی شود.

با این حال، به محض اینکه متوجه شدید مبدل کاتالیزوری به سرقت رفته یا خراب شده یا می خواهید آن را تعویض کنید می توانید به سورنا کاتالیست مراجعه کنید و با کمترین قیمت کاتالیزور خودروی خود را تعمیر کنید.

رانندگی بدون مبدل کاتالیزوری خودرو به این معنی است که غلظت های بسیار بالایی از مونوکسید کربن را دفع خواهید کرد – انتشاری بسیار مضر. بیشتر مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در حین کار با خودرو در فضاهای بسته اتفاق می افتد.

بعلاوه، اگر مبدل کاتالیزوری بدی دارید (مبدل کاتالیزوری مسدود، شکسته یا معیوب)، به شدت عملکرد موتور خودروی شما را مختل می کند.

بیایید ببینیم که چگونه رانندگی بدون مبدل گربه بر خودروی شما تأثیر می گذارد.

 

 

 

بیشتر بدانید: مبدل کاتالیزور خودرو چیست

 

 

اگر بدون مبدل کاتالیزوری رانندگی کنید چه اتفاقی می افتد؟

اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد
اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد، اگر مبدل کاتالیزوری بدی دارید چه علائمی از خود نشان می دهد.

در اینجا چیزی است که احتمالاً متوجه خواهید شد:

صدای بلند لوله اگزوز: اگر متوجه شوید مبدل کاتالیزوری شما به سرقت رفته است، اولین چیزی که متوجه می شوید صدای بلندتر لوله اگزوز است. شماهمچنین متوجه افزایش حجم سیستم اگزوز خودرو خود در هنگام چرخاندن دور موتور خواهید شد – که نادیده گرفتن آن بسیار دشوار است.

 

عملکرد ضعیف: بدون سیستم اگزوز کامل، کاهش قابل توجهی در قدرت موتور مشاهده خواهید کرد. شتاب ضعیف، ایستایی و کمبود نیرو در شیب‌ها از

مواردی هستند که ممکن است با مبدل کاتالیزوری خودروتان مشکل داشته باشید.

همچنین ممکن است متوجه چراغ چک موتور روشن شوید که زمانی اتفاق می‌افتد که ECU خودروی شما دیگر خوانش سنسور اکسیژن را از اگزوز نمی‌گیرد

بوهای شدید اگزوز: بدون مبدل کاتالیزوری، وسیله نقلیه شما ممکن است بوهای قوی (و همچنین گاز مونوکسید کربن مرگبار که اصلاً بویی ندارد) منتشرکند. اگر نادیده گرفته شود، این دود اگزوز می تواند به داخل کابین نفوذ کند و به طور بالقوه باعث یک اشتباه مرگبار شود.

 

کاهش مصرف سوخت: وقتی ECU خودروی شما متوجه تغییری در غلظت دود اگزوز از سنسور اکسیژن می شود، سعی می کند با تغییر سطح سوخت و جریان خروجی اگزوز از سیلندرهای موتور خودرو، عدم تعادل را برطرف کند. اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتداین احتمالا باعث می شود مصرف سوخت شما به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد، علاوه بر این، اگر چراغ چک موتور روشن باشد، ECU ممکن است قدرت موتور را تا رفع خطا محدود کند.

خرابی انتشار گازهای گلخانه ای: خودروها باید مبدل های کاتالیزوری سازگار با کربوهیدرات را در هر ایالت نصب کنند. اگر برای یک بازرسی سالانه بدون بازرسی بروید، در تست انتشار مردود خواهید شد.

 

 

برقراری ارتباط با مرکز تخصصی کاتالیزور

09127744604

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *