انواع کاتالیزور خودرو کدامند؟

انواع کاتالیزور خودرو کدامند؟

 

انواع کاتالیزور خودرو کدامند؟ بسیاری از مردم نمی دانند کاتالیزور خودرو چیست، این جزء خودرو عملکرد بسیار مهمی دارد زیرا ارتباط نزدیکی با آلودگی هوا دارد. همانطور که می دانیم، گازهای خروجی از اگزوز خودروها حاوی آلاینده هایی هستند که برای محیط زیست سالم نیستند و از این رو، مبدل کاتالیستی یا معمولاً به عنوان CC معرفی شد.

کاتالیزور در زیر خودرو قرار دارد و به لوله اگزوز متصل است. اساساً مبدل کاتالیزوری محصولات جانبی مضر موجود در گاز خروجی را فیلتر کرده و آنها را می سوزاند. انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد و کارایی خودرو را بهبود می بخشد.

 

 

 

بیشتر بدانید: چگونه علائم خرابی کاتالیزور خودرو را متوجه شویم

 

انواع مبدل کاتالیزوری کدامند؟

انواع کاتالیزور خودرو کدامند؟

انواع کاتالیزور خودرو کدامند؟

دو طرفه یک مبدل کاتالیزوری دو طرفه (یا “اکسیداسیون”) دو وظیفه همزمان دارد:

اکسیداسیون مونوکسید کربن به دی اکسید کربن: 2CO O2 → 2CO2
اکسیداسیون هیدروکربن ها (سوخت نسوخته و نیمه سوخته) به دی اکسید کربن و آب: CxH2x 2 [(3x 1)/2] O2 → xCO2 (x1) H2O (یک واکنش احتراق)
این نوع مبدل کاتالیزوری به طور گسترده در موتورهای دیزلی برای کاهش انتشار هیدروکربن و مونوکسید کربن استفاده می شود.

آنها همچنین تا سال 1981 در موتورهای بنزینی در خودروهای بازار آمریکا و کانادا استفاده می شدند. به دلیل ناتوانی آنها در کنترل اکسیدهای نیتروژن، آنها توسط مبدل های سه طرفه جایگزین شدند.

سه راه

از سال 1981، مبدل های کاتالیزوری سه طرفه (کاهش اکسیداسیون) در سیستم های کنترل انتشار خودرو در ایالات متحده و کانادا استفاده شده است. بسیاری از کشورهای دیگر نیز مقررات سختگیرانه آلایندگی خودرو را اتخاذ کرده اند که در واقع به مبدل های سه طرفه در خودروهای بنزینی نیاز دارند.

کاتالیزورهای احیا و اکسیداسیون معمولاً در یک محفظه مشترک قرار دارند، اما در برخی موارد ممکن است به طور جداگانه قرار گیرند.

مبدل کاتالیزوری سه طرفه سه وظیفه همزمان دارد:

کاهش اکسیدهای نیتروژن به نیتروژن و اکسیژن: 2NOx → xO2 N2
اکسیداسیون مونوکسید کربن به دی اکسید کربن: 2CO O2 → 2CO2
اکسیداسیون هیدروکربن های نسوخته (HC) به دی اکسید کربن و آب: CxH2x 2 [(3×1)/2]O2 → xCO2 (x1)H2O.

این سه واکنش زمانی که مبدل کاتالیزوری اگزوز موتوری را که کمی بالاتر از نقطه استوکیومتری کار می‌کند دریافت می‌کند، کارآمدتر اتفاق می‌افتد. این نقطه بین 14.6 تا 14.8 قسمت هوا تا 1 قسمت سوخت برای بنزین است.

نسبت سوخت‌های اتوگاز (یا گاز مایع (LPG))، گاز طبیعی و اتانول هر کدام کمی متفاوت است و در هنگام استفاده از آن سوخت‌ها نیاز به تغییر تنظیمات سیستم سوخت دارد.انواع کاتالیزور خودرو کدامند

به طور کلی، موتورهای مجهز به مبدل های کاتالیزوری سه طرفه مجهز به یک سیستم تزریق سوخت بازخورد حلقه بسته کامپیوتری با استفاده از یک یا چند سنسور اکسیژن هستند، اگرچه در اوایل استفاده از مبدل های سه طرفه، کاربراتورهای مجهز به کنترل مخلوط بازخورد استفاده می شد.

کاتالیزورهای سه طرفه زمانی موثر هستند که موتور در یک نوار باریک از نسبت هوا به سوخت نزدیک به استوکیومتری کار کند، به طوری که گاز خروجی بین شرایط غنی (سوخت اضافی) و بدون چربی (اکسیژن اضافی) در نوسان باشد.

با این حال، زمانی که موتور خارج از محدوده نسبت هوا به سوخت کار می کند، راندمان تبدیل به سرعت کاهش می یابد. تحت عملکرد موتور بدون چربی، اکسیژن اضافی وجود دارد و کاهش NOx مطلوب نیست.

در شرایط غنی، سوخت اضافی تمام اکسیژن موجود را قبل از کاتالیزور مصرف می کند، بنابراین فقط اکسیژن ذخیره شده برای عملکرد اکسیداسیون در دسترس است.

سیستم های کنترل حلقه بسته به دلیل الزامات متناقض برای کاهش موثر NOx و اکسیداسیون HC ضروری هستند. سیستم کنترل باید از اکسید شدن کامل کاتالیست احیای NOx جلوگیری کند، در عین حال مواد ذخیره‌سازی اکسیژن را دوباره پر کند تا عملکرد خود را به عنوان کاتالیزور اکسیداسیون حفظ کند.

مبدل های کاتالیزوری سه طرفه می توانند اکسیژن را از جریان گاز خروجی ذخیره کنند، معمولاً زمانی که نسبت هوا به سوخت کم می شود. هنگامی که اکسیژن کافی از جریان اگزوز در دسترس نباشد، اکسیژن ذخیره شده آزاد شده و مصرف می شود.

کمبود اکسیژن کافی یا زمانی اتفاق می‌افتد که اکسیژن به دست آمده از کاهش NOx در دسترس نباشد یا زمانی که مانورهای خاصی مانند شتاب شدید، مخلوط را فراتر از توانایی مبدل برای تامین اکسیژن غنی می‌کند. انواع کاتالیزور خودرو کدامند؟ مهمترین چیزی است که باید بدانید.

واکنش‌های ناخواسته می‌تواند در کاتالیزور سه‌طرفه رخ دهد، مانند تشکیل سولفید هیدروژن خوشبو و آمونیاک. شکل گیری هر کدام را می توان با تغییراتی در روکش شستشو و فلزات گرانبها مورد استفاده محدود کرد.

حذف کامل این محصولات جانبی دشوار است.سوخت های بدون گوگرد یا کم گوگرد، سولفید هیدروژن را حذف یا کاهش می دهند.

 

 

برای خرید انواع مبدل کاتالیزوری و تعمیر کاتالیزور می توانید

به سورنا کاتالیست مراجعه کنید با سال ها تجربه درخشان

برقراری ارتباط:

09127744604

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *