چگونه علائم خرابی کاتالیزور خودرو را متوجه شویم

چگونه علائم خرابی کاتالیزور خودرو را متوجه شویم

 

چگونه علائم خرابی کاتالیزور خودرو را متوجه شویم، اگر متوجه شدید که چراغ موتور شما روشن است و قدرت موتور ضعیفی دارید یا در حین رانندگی بوی تخم مرغ های گندیده به مشام می رسد، ممکن است مبدل کاتالیزوری مسدود شده باشد.

مبدل کاتالیست به کاهش مواد زیان‌آور در دود خروجی از اگزوز ازجمله مونوکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها کمک می‌کند. وقتی موتور روشن می‌شود، گازهای خروجی مبدل را گرم می‌کنند. بنابراین دمای کاتالیست کاملا بالا می‌رود. در نتیجه مواد مضر می‌سوزند و درصد آنها در دود خروجی کاهش می‌یابد.

برخی از کاتالیست‌ها با پایه فلزی یا سرامیکی هستند که روی آن را با آلیاژ ایریدیوم- پلاتین پوشانده‌اند. به‌دلیل ساختار لانه‌زنبوری کاتالیست، سطح تماس گازهای خروجی و سطحی که لایه کاتالیزوری روی آن اعمال شده است افزایش می‌یابد. یک واکنش اکسیدکننده مونوکسیدکربن و هیدروکربن در کاتالیست انجام می‌شود و آنها را به موادی نسبتا بی‌خطر از جمله نیتروژن و دی‌اکسیدکربن تجزیه می‌کند. این مواد هستند که در نهایت از اگزوز خارج می‌شوند و خطر آنها کمتر از مونوکسیدکربن و هیدروکربن است.

 

7 نشانه گرفتگی مبدل کاتالیزوری

چگونه علائم خرابی کاتالیزور خودرو را متوجه شویم، مقدار زیادی از انتشارات سمی از طریق مبدل های کاتالیزوری (CAT) عبور می کند که در نهایت می تواند باعث مسدود شدن آنها شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، یک مبدل کاتالیزوری مسدود شده نمی تواند این دودهای خروجی را به درستی تبدیل کند و باعث می شود آنها در محفظه احتراق گیر کرده و قدرت موتور شما را ضعیف کنند. این مشکل نیاز به شناسایی سریع دارد، در غیر این صورت ممکن است موتور شما به طور کامل از بین برود.

در اینجا چند علامت خرابی مبدل کاتالیزوری آورده شده است:

1. چراغ چک موتور روشن
بارزترین علائم گرفتگی مبدل کاتالیزوری، چراغ چک موتور روشن است.

اگر متوجه شدید که چراغ چک موتور شما روشن است، می توانید از یک اسکنر OBD برای تعیین اینکه آیا مبدل کاتالیزوری علت است یا خیر استفاده کنید.

2. مشکل در راه اندازی ماشین
هنگامی که مبدل کاتالیزوری مسدود می شود، باعث می شود مقدار زیادی دود از طریق سیستم اگزوز عبور کند. این ممکن است به توقف مکرر منجر شود یا اصلاً استارت زدن خودرو را دشوار کند.

اگر سیستم CAT یک انسداد بزرگ داشته باشد، موتور شما احتمالاً پاشیده می شود و فقط چند ثانیه بعد روشن می شود.

3. شتاب ضعیف
کاهش عملکرد موتور یکی از بارزترین نشانه هایی است که مبدل کاتالیزوری شما ممکن است مسدود شود. هنگامی که متوجه شدید وسیله نقلیه خود را تکان می دهد، متوقف می شود، و در تلاش برای بالا رفتن از تپه های شیب دار است، احتمالاً به دلیل احتراق نامناسب است.

چرا این اتفاق می افتد؟
یک مبدل کاتالیزوری از کار افتاده از خروج گازهای خروجی از داخل مبدل و خروج از لوله اگزوز جلوگیری می کند.

در ابتدا ممکن است به فشار پایین سوخت مشکوک شوید. در حقیقت، گازهای مضر در محفظه احتراق گیر می کنند که منجر به احتراق ناقص، کاهش شتاب، عملکرد موتور و افزایش تاخیر موتور می شود.

 

 

 

بیشتر بدانید: مبدل کاتالیزوری چیست و چه کاری انجام می دهد؟

 

 

 

4. بوی گوگرد و تخم مرغ فاسد
یک مبدل کاتالیزوری که به درستی کار می کند، گاز مضر را به انتشار کمتر مضر پردازش می کند.

هنگامی که بنزین به یک مبدل کاتالیزوری در حال کار می رسد، انتشار گازهای گلخانه ای مانند سولفید هیدروژن را به دی اکسید گوگرد بی بو تبدیل می کند. یک مبدل کاتالیزوری مسدود شده نمی تواند گازهای خروجی گوگرد را به درستی پردازش کند، که باعث بوی تخم مرغ فاسد می شود.

5. موتور خاموش می شود
با مسدود شدن مبدل کاتالیزوری، گاز سمی محبوس شده در موتور تا نقطه اشتعال گرم می شود.چگونه علائم خرابی کاتالیزور خودرو را متوجه شویم و زود اقدام به تعمیر آن کنید.

این احتراق باعث می‌شود که موتور از کار بیفتد و در طول زمان به اجزای مهم موتور آسیب برساند. اگر متوجه سوخت ناقص موتور خود شدید، بهتر است در اسرع وقت با یک متخصص حرفه ای تماس بگیرید.

6. مصرف سوخت ضعیف
هنگامی که وسیله نقلیه شما دچار انسداد قابل توجهی در مبدل کاتالیزوری شود، مصرف سوخت و مسافت پیموده شده بنزین شما آسیب می بیند.

یک مبدل کاتالیزوری مسدود شده می تواند باعث ایجاد اگزوز بیشتر در موتور شود و میزان اکسیژن جدید و قابل احتراق مورد نیاز برای عملکرد صحیح را کاهش دهد.وقتی موتور اکسیژن کمتری دریافت می کند، برای رسیدن به سرعت باید سخت تر کار کند. این بار افزایش یافته نه تنها مصرف سوخت شما (مسافت پیموده شده گاز) را کاهش می دهد، بلکه گرفتگی مبدل را بدتر می کند.

7. تست انتشار خودرو ناموفق
اکثر ایالت ها نیاز به آزمایش سالانه آلایندگی خودرو توسط صاحبان خودرو دارند. مبدل کاتالیزوری جزء اصلی مسئول انتشار گازهای خروجی سالم است.

 

بنابراین، هنگامی که مبدل کاتالیزوری شما مسدود شده باشد و گازهای مضر مانند مونوکسید کربن را به درستی پردازش نکند، خودروی شما به احتمال زیاد در تست آلایندگی مردود خواهد شد.چگونه علائم خرابی کاتالیزور خودرو را متوجه شویم

 

 

 

 

سورنا کاتالیست با سال ها تجربه درخشان در خدمت شما می باشد 

برای تعمیر و تعویض کاتالیزور خودرو به راحتی می توانید 

به سورنا کاتالیست مراجعه کنید 

09127744604

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *