تعویض کاتالیزور ریسپکت

تعویض کاتالیزور ریسپکت، برای درک اینکه چرا یک مبدل کاتالیزوری خراب می شود، باید بدانید که چگونه کار می کند. مبدل کاتالیزوری بخشی از سیستم اگزوز خودرو است.

این ترکیبات مضر در اگزوز را به ترکیبات بی ضرر تبدیل می کند. در یک خودروی سواری معمولی، مبدل کاتالیزوری که از نظر شکل شبیه صدا خفه کن است، بین موتور و صدا خفه کن قرار دارد. در قسمت زیرین ماشین، معمولاً در زیر صندلی سرنشین قرار دارد. شاید در یک سفر طولانی گرمای آن را از روی زمین احساس کرده باشید.

مبدل کاتالیزوری به هدایت فشار به سمت بنزین بدون سرب نیز کمک کرد. بنزین سرب دار کاتالیست مورد استفاده در داخل مبدل کاتالیزوری را آلوده می کند و مفید بودن آن را از بین می برد و منجر به مسدود شدن مبدل می شود.

 

داخل یک مبدل کاتالیزوری چگونه است؟

تعویض کاتالیزور ریسپکت

تعویض کاتالیزور ریسپکت، پس از عبور گازهای خروجی موتور از مبدل کاتالیزوری، گازها بسته به نوع خودرو از صدا خفه کن عبور می کنند. برخی از وسایل نقلیه از یک پیش مبدل نیز برای انجام عملکرد مشابه استفاده می کنند. مبدل کاتالیزوری به طور کلی عمر خودرو را دوام می آورد و به ندرت در طول عمر خود با مشکل گرفتگی یا خراب شدن مواجه می شود.

داخل مبدل کاتالیزوری مجموعه ای لانه زنبوری از گذرگاه ها یا مهره های سرامیکی کوچک است که با کاتالیزور پوشانده شده است. یک واکنش شیمیایی انجام می شود تا آلاینده ها کمتر مضر باشند. گذرگاه های زیادی برای جریان گازهای خروجی وجود دارد تا حداکثر مساحت سطح برای عبور گازهای داغ فراهم شود.

 

 

مطالعه آزاد: تعویض کاتالیزور لاماری

 

 

انواع کاتالیزور خودرو کدامند؟

تعویض کاتالیزور ریسپکت

تعویض کاتالیزور ریسپکت، کاتالیزورهای اکسیداسیون: فلزات پالادیوم (Pd) و پلاتین (Pt) در مقادیر بسیار کم (برای پایین نگه داشتن قیمت مبدل کاتالیزوری) هیدروکربن های بنزین نسوخته و مونوکسید کربن را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کنند.

کاتالیزورهای احیا: فلزات پالادیوم و رودیوم (Rh) نیز در مقادیر بسیار کم، اکسید نیتروژن را به نیتروژن و اکسیژن تبدیل می کنند. اکسید نیتروژن عامل بزرگی در ایجاد مه دود است.

بسیاری از کشورها آزمایش سالانه آلایندگی خودرو را تصویب کرده اند که محتوای واقعی آلاینده ها را بررسی می کند. تست آلایندگی اگزوز، عدم وجود مبدل یا بدکارکردن مبدل را در طول بازرسی بررسی می کند.

یک مکانیک گاهی اوقات می تواند آن را به طور موقت حذف کند و مبدل کاتالیزوری را با یک لوله آزمایشی جایگزین کند، اما این اصلا کار درستی نیست و به موتور آسیب می رساند.

 

 

علل خرابی مبدل کاتالیزوری چیست؟

تعویض کاتالیزور ریسپکت
تعویض کاتالیزور ریسپکت، دو راه وجود دارد که یک مبدل ممکن است خراب شود: ممکن است مسدود شود. می تواند مسموم شود.

واقعاً هیچ “درگاه بازرسی” برای مصرف کننده یا مکانیک وجود ندارد که بتواند گرفتگی واقعی یک مبدل را ببیند. اغلب، تنها راه برای تشخیص خرابی مبدل کاتالیزوری (به برق) این است که آن را بردارید و تغییر عملکرد موتور را بررسی کنید.

هنگامی که مشکوک به گرفتگی مبدل است، برخی از مکانیک ها به طور موقت سنسور O2 را از لوله اگزوز جلوتر از مبدل کاتالیزوری خارج می کنند و به دنبال تغییر در عملکرد هستند.

مبدل کاتالیزوری متکی به دریافت ترکیب مناسب گازهای خروجی در دمای مناسب است. هر گونه افزودنی یا نقصی که باعث تغییر مخلوط یا دمای گازهای خروجی شود، کارایی و عمر مبدل کاتالیزوری را کاهش می دهد. بنزین سرب دار و استفاده بیش از حد از برخی مواد افزودنی سوخت می تواند عمر مبدل کاتالیزوری را کاهش دهد.

سوپاپ های اگزوز بد روی موتور
شمع های آلوده که باعث داغ شدن بیش از حد سوخت نسوخته مبدل می شود

گاهی اوقات می توانید بگویید که مبدل مسدود شده است زیرا وقتی پدال گاز را فشار می دهید تندتر نمی روید. همچنین، معمولاً کاهش قابل توجهی در مسافت پیموده شده گاز در ارتباط با مسدود شدن مبدل کاتالیزوری وجود دارد.

یک مبدل نیمه گرفتگی اغلب مانند یک فرمان موتور عمل می کند و دورهای واقعی را به یک دور آرام محدود می کند. یک مبدل کاملاً مسدود باعث می شود که موتور پس از چند دقیقه خاموش شود زیرا فشار برگشتی اگزوز افزایش یافته است.

 

 

 

برای تعویض مبدل کاتالیزوری خودروهای خارجی و چینی می توانید به سورنا کاتالیست مراجعه کنید

با سال ها تجربه درخشان

برقراری ارتباط:

09127744604

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *