مبدل کاتالیزوری چیست و چه کاری انجام می دهد؟

مبدل کاتالیزوری چیست و چه کاری انجام می دهد؟

 

مبدل کاتالیزوری چیست و چه کاری انجام می دهد؟ مبدل کاتالیزوری یک دستگاه کنترل انتشار خروجی اگزوز است که گازهای سمی و آلاینده های موجود در گاز خروجی از موتور احتراق داخلی را با کاتالیز کردن یک واکنش ردوکس به آلاینده های کمتر سمی تبدیل می کند.

مبدل‌های کاتالیزوری معمولاً با موتورهای احتراق داخلی که با بنزین یا گازوئیل سوخت می‌شوند، از جمله موتورهای بدون سوز و گاهی اوقات روی بخاری‌ها و اجاق‌های نفتی استفاده می‌شوند.

اگرچه مبدل‌های کاتالیزوری معمولاً برای سیستم‌های اگزوز در خودروها استفاده می‌شوند، اما در ژنراتورهای الکتریکی، لیفتراک‌ها، تجهیزات معدن، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، لوکوموتیوها، موتورسیکلت‌ها و کشتی‌ها نیز استفاده می‌شوند.

آنها حتی در برخی از اجاق های چوبی برای کنترل انتشار گازهای گلخانه ای استفاده می شوند. این معمولاً در پاسخ به مقررات دولتی است، یا از طریق مقررات زیست محیطی یا از طریق مقررات بهداشت و ایمنی.

 

 

مبدل های کاتالیزوری چگونه کار می کنند؟

 

مبدل کاتالیزوری چیست و چه کاری انجام می دهد؟ انبوهی از مبدل های کاتالیزوری با پوشش پلاتین.  رودیوم  و طلا هستند. میلیون ها خودرو در جاده ها وجود دارد و هر یک منبع آلودگی هوا هستند. به خصوص در شهرهای بزرگ، میزان آلودگی که همه خودروها با هم تولید می کنند می تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند.

طی سال‌ها، خودروسازان اصلاحات زیادی در موتور خودروها و سیستم‌های سوخت انجام داده‌اند تا از این قوانین پیروی کنند. یکی از این تغییرات در سال 1975 با وسیله ای جالب به نام مبدل کاتالیزوری اتفاق افتاد. وظیفه مبدل کاتالیزوری این است که آلاینده های مضر را قبل از خروج از سیستم اگزوز خودرو به آلاینده های کمتر مضر تبدیل کند.

مبدل‌های کاتالیزوری دستگاه‌های بسیار ساده‌ای هستند، بنابراین دیدن تأثیرگذاری آن‌ها باورنکردنی است. در این مقاله خواهید آموخت که کدام آلاینده ها توسط موتور تولید می شوند و چگونه یک مبدل کاتالیزوری با هر یک از این آلاینده ها مقابله می کند تا به کاهش آلاینده های خودرو کمک کند.

 

 

 

 

تعمیرکاتالیزور ، تعویض کاتالیزور ، شستشوی کاتالیزور خودروی خود را با خیالی آسوده به سورنا کاتالیست بسپارید

با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا

برقراری ارتباط:

09127744604

 

 

محل قرارگیری مبدل کاتالیزوری در خودرو

مبدل کاتالیزوری چیست و چه کاری انجام می دهد؟

مبدل کاتالیزوری چیست و چه کاری انجام می دهد؟به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، موتورهای خودروهای مدرن به دقت میزان سوختی را که می سوزانند کنترل می کنند.

آنها سعی می کنند نسبت هوا به سوخت را بسیار نزدیک به نقطه استوکیومتری نگه دارند که نسبت ایده آل هوا به سوخت است. از نظر تئوری، در این نسبت، تمام سوخت با استفاده از تمام اکسیژن موجود در هوا سوزانده می شود.

مخلوط سوخت در واقع از نسبت ایده آل در حین رانندگی بسیار متفاوت است. گاهی اوقات مخلوط می‌تواند بدون چربی باشد (نسبت هوا به سوخت بالاتر از 14.7)، و گاهی اوقات مخلوط می‌تواند غنی باشد (نسبت هوا به سوخت کمتر از 14.7)

 

 

 

 

دانستی مفید: 5 راه برای جلوگیری از سرقت مبدل کاتالیزوری خودرو

 

 

 

آلاینده های اصلی موتور خودرو عبارتند از:

مبدل کاتالیزوری چیست و چه کاری انجام می دهد؟

مبدل کاتالیزوری چیست و چه کاری انجام می دهد؟ گاز نیتروژن (N2) هوا 78 درصد از گاز نیتروژن است و بیشتر آن درست از موتور خودرو عبور می کند.
دی اکسید کربن (CO2) این یکی از محصولات احتراق است. کربن موجود در سوخت با اکسیژن موجود در هوا پیوند دارد.
بخار آب (H2O) این یکی دیگر از محصولات احتراق است. هیدروژن موجود در سوخت با اکسیژن هوا پیوند می خورد.
این انتشارات عمدتاً خوش خیم هستند، اگرچه اعتقاد بر این است که انتشار دی اکسید کربن به گرم شدن کره زمین کمک می کند. از آنجایی که فرآیند احتراق هرگز کامل نیست، مقدار کمتری از آلاینده‌های مضرتر نیز در موتورهای خودرو تولید می‌شود. مبدل های کاتالیزوری برای کاهش هر سه طراحی شده اند:

مونوکسید کربن (CO) گازی سمی است که بی رنگ و بی بو است. هیدروکربن ها یا ترکیبات آلی فرار (VOCs) جزء اصلی مه دود هستند که بیشتر از سوخت تبخیر شده و نسوخته تولید می شود.
اکسیدهای نیتروژن (NO و NO2 که با هم NOx نامیده می شوند) عامل ایجاد دود و باران اسیدی هستند که همچنین باعث تحریک غشاهای مخاطی انسان می شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *