چگونه مبدل های کاتالیزوری در خودروها خراب می شوند؟

چگونه مبدل های کاتالیزوری در خودروها خراب می شوند؟

 

در پاسخ به سوال چگونه مبدل های کاتالیزوری در خودروها خراب می شوند؟ باید بگوییم که خودروهای مدرن برای حذف مونوکسید کربن، هیدروکربن ها و سایر مواد شیمیایی مضر از گازهای خروجی اگزوز به مبدل های کاتالیزوری متکی هستند.
برای انجام این کار، آنها به فلزات گران قیمتی متکی هستند که دارای خواص شیمیایی ویژه ای هستند که با گذشت زمان از اثربخشی آنها کاسته می شود.

 

 

چه چیزی در مورد مبدل های کاتالیزوری نیاز به بهبود دارد؟

چگونه مبدل های کاتالیزوری در خودروها خراب می شوند؟

چگونه مبدل های کاتالیزوری در خودروها خراب می شوند؟ یک مبدل کاتالیزوری جدید می تواند 1000 دلار یا بیشتر قیمت داشته باشد که آن را در زمره گران ترین قطعات تکی هر خودرو قرار می دهد.

آنها گران هستند زیرا از فلزات گران قیمت مانند پالادیوم برای ترویج واکنش های شیمیایی که اگزوز را پاک می کنند استفاده می کنند. قیمت پالادیوم در حدود 50 دلار در هر گرم – بیشتر از طلا – است و هر مبدل کاتالیزوری حاوی حدود 5 گرم از آن است.

فلزاتی مانند پالادیوم در کاتالیزور هستند – دسته خاصی از مواد که واکنش های شیمیایی را سرعت می بخشند اما خود تغییر شیمیایی نمی دهند. در تئوری، کاتالیزورها را می توان بارها و بارها، به طور نامحدود استفاده کرد.

اما در عمل، عملکرد کاتالیزورها در طول زمان کاهش می‌یابد. برای جبران، ما مجبوریم از این فلزات گران قیمت بیشتر استفاده کنیم و به هزینه آن اضافه کنیم. هدف ما درک بهتر علل این تخریب و نحوه مقابله با آن است.

 

 

چرا کاتالیزورها خراب می شوند؟

چگونه مبدل های کاتالیزوری در خودروها خراب می شوند؟
چگونه مبدل های کاتالیزوری در خودروها خراب می شوند؟ باید گفت که در حالت ایده آل، کاتالیزورها باید به گونه ای طراحی شوند که بیشترین سطح ممکن را برای افزایش تعداد واکنش های شیمیایی داشته باشند.

بنابراین، سازندگان معمولاً بسیاری از ذرات کوچک را روی سطح مبدل کاتالیزوری جدید پخش می کنند. از تحقیقات گذشته می‌دانیم که با گذشت زمان، اتم‌های فلز شروع به حرکت می‌کنند و ذرات بزرگ‌تر و بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهند که سطح کمتری را ارائه می‌دهند و در نتیجه کارایی کمتری دارند.

ما این فرآیند کلوخه‌سازی را «پخت‌جوشی» می‌نامیم. برای مقابله با پخت، سازندگان از مقادیر بیش از حد فلز استفاده می کنند تا مبدل استانداردهای آلایندگی را برای طول عمر 10 یا 15 ساله یک خودرو رعایت کند.

 

 

برای ماندگاری بیشتر کاتالیزورها چه کنیم؟

چگونه مبدل های کاتالیزوری در خودروها خراب می شوند؟

تحقیقات نشان می دهد که اگر اندازه و فاصله ذرات فلزی را به دقت کنترل کنیم، ذرات پالادیوم نه به توده های بزرگ متخلخل می شوند و نه به اتم های منفرد تجزیه می شوند. اگر سیستم احتراق خودرو شما عملکرد درستی نداشته باشد، کاتالیزور خودرو در مدت‌زمان کوتاهی دچار مشکل خواهد شد، زیرا عمل احتراق به‌درستی صورت نخواهد گرفت و بد سوزی رخ خواهد داد.

اگر کاتالیست خودرو تعویض شده و یک مدل تقلبی یا بی‌کیفیت را جایگزین آن کرده‌اید، باید منتظر خراب شدن آن باشید، زیرا به‌طور معمول کاتالیست‌های تقلبی، قطر سلول‌های کوچک‌تری دارند که این موضوع باعث خرابی زودتر قطعه می‌شود.

 

 

آیا مبدل کاتالیزوری بر صدای اگزوز تأثیر می گذارد؟

چگونه مبدل های کاتالیزوری در خودروها خراب می شوند؟ از آنجایی که مبدل کاتالیزوری تاثیر گازهای خروجی را کاهش می دهد، همراه با صدا خفه کن، می تواند سطح صدا را بیشتر کاهش دهد. در واقع خودروی بدون مبدل کاتالیزوری صدای اگزوز بلندتری خواهد داشت.

 

 

علائم خرابی مبدل کاتالیزوری چیست؟

اگر مبدل کاتالیزوری شما خراب شود یا خفه شود، خودروی شما گازهای خطرناک تری ساطع می کند. علائم زیر ممکن است نشان دهنده خرابی مبدل کاتالیزوری باشد:

چراغ چک موتور روشن می شود
از دست دادن شتاب
اشتباه موتور
شکست تست انتشار
دود سیاه شده
از آنجایی که برخی از علائم می تواند منجر به مشکل در موتور نیز شود، خودروی خود را برای تشخیص علت اصلی، توسط یک متخصص بازرسی کنید.

سورنا کاتالیست مرکز تخصصی کاتالیزور خودروهای داخلی و خارجی با سال ها تجربه درخشان شما را در این راستا یاری می کند.

برقراراری ارتباط:

0912744604

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *