چگونه نویز کاتالیزور را بگیریم

چگونه نویز کاتالیزور را بگیریم

چگونه نویز کاتالیزور را بگیریم، مبدل کاتالیزوری یک جزء کلیدی در سیستم اگزوز خودرو است که گازهای مضر موتور را به دود اگزوز ایمن تبدیل می کند. ممکن است کار بسیار مهمی داشته باشد، اما مبدل کاتالیزوری می تواند صدای تق تق ایجاد کند و باعث حواس پرتی رانندگان شود.

در این مقاله به بررسی نقش مبدل کاتالیزوری می پردازیم و دلایل ایجاد مبدل کاتالیزوری جغجغه ای را به اشتراک می گذاریم و پنج راه حل برای این مشکل در اختیار شما قرار می دهیم.

مبدل کاتالیزوری در صورتی که محافظ حرارتی شل باشد، گرفتگی یا آسیب دیده باشد، می تواند صدای تق تق ایجاد کند. سریع‌ترین راه برای رفع نویز، تمیز کردن باقی‌مانده‌های داخل مبدل کاتالیزوری است. از طرف دیگر، سفت کردن سپر حرارتی می تواند صدا را کاهش دهد، همانطور که می تواند به سوخت با اکتان بالا کاهش یابد.

 

 

 

مبدل کاتالیزوری چگونه کار می کند؟

چگونه نویز کاتالیزور را بگیریم

چگونه نویز کاتالیزور را بگیریم ، وظیفه یک مبدل کاتالیزوری تبدیل ترکیبات مضر حاصل از احتراق خودرو به گازهای ایمن تر است که از طریق لوله اگزوز خارج می شوند.
مبدل کاتالیزوری در زیر خودرو در سیستم اگزوز قرار دارد که معمولاً بین موتور و صدا خفه کن قرار دارد. مبدل کاتالیزوری از یک کاتالیزور در داخل استفاده می کند تا گازهای خروجی موتور را به گازهای ایمن تبدیل کند.
محفظه گربه دارای ساختار لانه زنبوری سرامیکی است و با فلزات – کاتالیزورها – پوشانده شده است مانند:
پلاتین
پالادیوم
رودیوم
کاتالیزورهای مورد استفاده در داخل مبدل نقش های متفاوتی دارند، از جمله کاهش گازهای خاص و اکسید کردن برخی دیگر.

کاتالیزورهای احیا اکسیدهای نیتروژن مضر را به نیتروژن و اکسیژن تجزیه می کنند و کاتالیزورهای اکسیداسیون اکسیژن را به مونوکسید کربن اضافه می کنند و آن را به گاز ایمن CO2 یا دی اکسید کربن تبدیل می کنند.

مبدل کاتالیزوری شبیه یک جعبه فلزی بزرگ در قسمت زیرین خودرو است که در دو طرف آن یک لوله قرار دارد. لوله ورودی مبدل کاتالیزوری را به موتور متصل می کند و اینگونه بخارات مضر به کاتالیزور می رسد تا تمیز شود.

هنگامی که گازها به دود و بخار ایمن تر تبدیل شدند، از طریق لوله خروجی که به لوله اگزوز متصل است حرکت می کنند. یکی دیگر از بخش های کلیدی مبدل کاتالیزوری، سنسور اکسیژن است.

سنسور O2 میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی را به ECU خودرو سیگنال می دهد. موتور مقدار صحیح اکسیژن مورد نیاز برای فرآیند اکسیداسیون را به مبدل کاتالیزوری می رساند.

مبدل های کاتالیزوری جزء ضروری سیستم های اگزوز مدرن هستند. آنها از اوایل دهه 1990 به طور منظم مورد استفاده قرار می گرفتند و برای کاهش آلودگی و تمیز کردن هوا و ایمن تر برای همه مهم هستند.

 

 

 

مرکز تخصصی تعمیر کاتالیزور خودرو

 

 

چرا مبدل کاتالیزوری من نویز می دهد؟

چگونه نویز کاتالیزور را بگیریم
چگونه نویز کاتالیزور را بگیریم ، مانند هر قطعه دیگر خودرو، ممکن است مشکلاتی در رابطه با مبدل کاتالیزوری ایجاد شود و به مرور زمان آسیب ببیند و در معرض فرسودگی و پارگی معمولی قرار گیرد.

یک نشانه آشکار از خرابی مبدل کاتالیزوری زمانی است که شروع به تولید صداهای غیرعادی می کند. رایج ترین صداهایی که رانندگان از مبدل کاتالیزوری بد می شنوند عبارتند از:
تیک زدن
در زدن
جغجغه کردن
ترکیدن
اغلب، مبدل کاتالیزوری جغجغه‌دار وقتی سرد است صدای بدتری خواهد داشت، اما صدا در هر آب و هوا و دما قابل توجه است. هنگامی که پدال گاز را می زنید، صدای تق تق و تیک معمولا بلندتر می شود، این برای صدای تق تق نیز رایج است.

اگر صدای تق تق از مبدل کاتالیزوری می شنوید، دلایل رایج عبارتند از:

ساختار لانه زنبوری سرامیکی شکسته.
سپر حرارتی شل.
تجمع روغن و کثیفی
مبدل کاتالیزوری نیاز به تعویض دارد

 

 

 

برای تعمیر و یا تعویض مبدل کاتالیزوری خودرو خود می توانید به سورنا کاتالیست مراجعه کنید 

با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت

09127744604

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *